Instructies leefnetgebruik

Vrijdag, 20 januari 2012

Ook afgelopen zomer hebben we kunnen genieten van het nieuwe viswater “het Oldambtmeer”. Menigeen van onze leden heeft er al mooie visdagen meegemaakt. We hopen van harte dat dit ook de komende jaren zo mag blijven. Naast een prachtig viswater is het Oldambtmeer ook een goed aandachtspunt voor het juist gebruik van het leefnet.

door Ralf Tolk, secretaris

De beschoeiing van het meer is zoals u misschien al weet voor het overgrote deel voorzien van basaltstenen, en daarnaast waait er regelmatig een briesje wind over het water. Bij het niet juist inleggen van het leefnet kan het hierdoor gebeuren dat het net gevuld met vis door de wind tegen de basaltsteen beschoeiing wordt gesmeten. Met als gevolg: beschadiging en sterven van gezonde en mooie vissen. Daarom is het belangrijk om dit eens ter sprake te brengen.

Voor het leefnet gelden de volgende regels :

• Zorg voor een leefnet met een lengte van minimaal 2,50 meter.
  • De diameter van het net moet minimaal 40 cm zijn.
  • Maaswijdte van het net van maximaal 6mm.
  • Knooploos en vervaardigd van zacht materiaal.
  • Voorzien van voldoende hoepels om het goed uit te leggen.

Gebruik van het leefnet tijdens het vissen:

• Het leefnet dient horizontaal gestrekt in het water te staan (zoals in het Oldambtmeer noodzakelijk is!).
    Zorg dat een groot deel van het net onder water staat zodat de vis vrijer kan rondzwemmen (zoals in het Oldambtmeer noodzakelijk is).
  • Golven mogen geen vat hebben op het net (zoals in het Oldambtmeer noodzakelijk is).
  • Zorg ervoor dat de vis zo kort mogelijk in het leefnet verblijft.
  • Zorg ervoor dat er niet teveel vis in het net aanwezig is.
  • Na het vissen het leefnet voorzichtig leeghalen.

Als we ons allen een beetje aan de regels houden blijven we op deze manier een sportieve en een goede vereniging!

Hengelsportvereniging Oostelijk Groningen