Eerste reeks winterwedstrijden zit erop

Zaterdag, 11 maart 2023

Vandaag werd de derde winterwedstrijd gevist vanaf de nieuwe steigers tussen de Wymeersterbrug en de Lethebrug in het Boelo Tijdenskanaal. Daarmee zit de eerste reeks van 3 winterwedstrijden erop.

Acht wedstrijdvissers meldden zich vandaag op de parkeerplaats van het buurthuis van Rhederbrug. Geen grote opkomst maar dat had alles te maken met de omstandigheden van gisteren. Het was donker, koud en de natte sneeuw kwam urenlang naar beneden en zorgde voor een compleet winters plaatje. Verder waarschuwde het KNMI met code geel voor mogelijk gladde wegen. Inderdaad waren vanmorgen de secundaire wegen enigszins verijsd waardoor het gaspedaal niet al te diep kon werden ingedrukt vanwege gevaar voor wegglijden. De hoofdwegen waren echter goed begaanbaar. En het weer? Prachtige mooi: zonnig en windstil. Wat een verschil met gisteren!

Na de weegapparaten gecontroleerd te hebben met een ijkgewicht konden we even na half acht de visstek opzoeken. Het wegrijden ging net als met de wintercompetitie van het district op nummer. Cees had zijn nummertjes meegenomen. Om niet al te ver uit elkaar te zitten werd besloten om alleen vanaf de hoge steigernummers te gaan vissen (steiger 14-27). Enkele vissers prefereerden een stek vanaf de wal, tussen de steigers.

De vissen waren, zoals verwacht niet goed aan het azen te krijgen. Met de lading natte sneeuw van gisteren was het water flink afgekoeld. Gelukkig stroomde het water wel maar was ook erg troebel. Alles moest uit de kast gehaald worden om een vis te vangen. Op twee na lukte dat wel maar het aantal aanbeten bleef zeer beperkt. Het zat echter heerlijk in het zonnetje. De jas kon zelfs uit. Opvallend waren de grote aantallen wandelaars die langs kwamen, ook genietend van de zon en het mooie winters plaatje.

Na een paar uur begon de sneeuw op de takken te smelten en plonsde het in het water, op de hengel, in de madendoos en op de ons.

Om 12:30 uur was de wedstrijd voorbij. Vanaf de hoge steigernummers waren toch nog een aantal brasems gevangen.  Bert, die al een paar keer het hier had verkend, wist het beste de brasems te verleiden. Hij werd met 3400 gram afgetekend eerste. Buurman Alex wist ook een paar brasems te vangen er werd met 2100 gram tweede. Jan, die weer naast Alex zat werd met 1360 gram derde. De top drie  ontving weer een tas met boodschappen en de rest ook iets lekkers.

Maar wat gevangen of niet: allen waren vandaag toppers door alleen al te komen!

Volgende winter worden weer drie wedstrijden georganiseerd!

de weegapparaten worden gecontroleerd

een mooi winters plaatje

de steigers zijn inmiddels ook genummerd