Eerste competitiewedstrijden achter de rug

Zondag, 17 april 2022

De eerste competitiewedstrijden zijn weer gevist.

De dinsdagmiddagcompetitie startte op 5 april met een wedstrijd bij Reidertil. De 10 deelnemers werden op de proef gesteld. Koud regenachtig weer en nauwelijks beet. Derk de Boer werd met 2 kilo eerste. De helft had geen vis. Tijdens het wegen kwam Bert vast te zitten in de klei maar met verenigde krachten kwam hij weer los, een tweetal met kleispetters op de broek achterlatend.  Hans Siemens deed, nu hij met pensioen is, voor het eerst mee. Welkom bij de club!

Heel anders was het weer een week later bij de haven van Oude Pekela. Het was plotseling warm geworden. De warmtepakken konden uit. De vis was nog niet los en voelde erg koud aan. Geen wonder want het water warmt niet zo snel op, Onder de 11 deelnemers waren Emmo en Jan Boltjes die dit jaar ook op de dinsdag tijd vrijmaken om hun geliefde sport te beoefenen. Jan Delger wist met de feeder 5 brasems te vangen en werd met 5.5 kg met afstand eerste. Good-old Kootje viste in de haven en ving daar tientallen kleinere vissen en werd met 1380 gram tweede. Derk verkaste na een uur ook naar de haven nadat een van de meiden die in de haven bijeen waren haar mobieltje dichtbij hem in het water liet vallen. De stek werd daarna verstoord door duikende meiden.

De zaterdagcompetitie startte op 9 april met een wedstrijd in het Damsterdiep tussen Winneweer en Ten Post. Voor velen een nieuwe stek. De 14 deelnemers moesten net als de dinsdagvissers tijdens hun eerste wedstrijd kou en hagelbuien trotseren. Daarbij ook nog veel wind die gelukkig in de rug blies. De vangst viel niet tegen. Iedereen had vis hoewel de vis gemiddeld aan de kleine kant was. Toch waren sommigen in staat om een mooi netje vol te vangen met blankvoorn en bliek. Ook werden enkele brasems gevangen waaronder twee door Jan Aardema die met 3.5 kg eerste werd, vlak daarna met ruim 3 kilo Alex en Bert. Gemiddelde vangst 1592 gram. Het was een prima plek voor een wedstrijd.
Volgende keer vissen in Woudbloem. Hopelijk krijgen we voordien nog warme dagen want met deze lage temperaturen is de grote brasem nog niet los.

zware hagelbui op komst