Terugblik zaterdagcompetitie 2021

Vrijdag, 25 februari 2022

Net als in 2020 stond ook in 2021 de viscompetities in het teken van corona. Maar de 10 geplande wedstrijden in de zaterdagcompetitie zijn wel allemaal gevist.

De zaterdagcompetitie begon door corona pas laat in mei i.p.v. begin april.

De eerste wedstrijd in Woudbloem was gelijk bijzonder: de grootste deelname (19) en de slechtste vangst (gemiddeld 729 gram) van het jaar. Deze slechte vangst zette wel de toon voor de rest van het jaar. Sinds 2014 waren de resultaten gemiddeld niet zo laag. Zou dat samenhangen met het koude weer? Want 2021 brak met een aantal jaren van warm en droog weer en gemiddeld was de temperatuur sinds 2013 niet zo laag geweest. Vooral het voorjaar was koud (de voortplantingstijd van vissen).

De uitschieters waren de wedstrijden in de Pekel Aa (gemiddeld 4637 gram) en in het Eemskanaal ( gemiddeld 4379 gram). De grootste vangst werd door Pieter Rooda gedaan met 14900 gram in de Pekel Aa.

Kampioen werd, net als in 2020, Bert van der Laan. Knap hoe Bert jarenlang steeds bij de top drie eindigt. Hij vist het meest constant van allemaal. Tweede, met slechts 1 punt achterstand eindigde Adolf Mein die wel het meeste gewicht ving over de gehele competitie. Derde werd Cees Klungel die in de vier jaar dat hij meedoet steeds bij de top drie eindigde: 2xeerste, 1xtweede en 1xderde

Het totale aantal deelnemers aan de wedstrijden is gelijk gebleven: 141.

Pieter Rooda bij Veelerveen

Edwin Drenth, ook bij Veelerveen

Johan Hoven aan het Winschoterdiep Oude Rijksweg

Nieuwe stek voor de zaterdagvissers: het Winschoterdiep tussen Zuidbroek en Sappemeer