Weinig vis tijdens uitwaaiwedstrijd

Zondag, 19 december 2021

Voor de tiende keer werd op zaterdag 18 december de uitwaaiwedstrijd gehouden. Want na een jaar (2020) van corona-stilte 'zol het weer weezn!'

Stoffer had op zijn bekende wijze de vissers weer opgeroepen voor de uitwaaiwedstrijd, de laatste wedstrijd van het jaar.

Verheugend was de hoge opkomst: 17 wedstrijdvissers wilden nog wel eens de degens met elkaar kruisen. Helaas konden vaste duo good-old Kootje en Hendrik beide door omstandigheden niet mee vissen. We hopen van harte dat ze volgend jaar weer van de partij zijn!

Voor het eerst werd gevist in het haven van Winschoten. In de haven van Beerta kunnen we steeds minder goed terecht en de oneven week (waarin de haven op zaterdag voor wedstrijdvissers gereserveerd is) viel dit jaar ongelukkig samen met een winterwedstrijd van het district. Maar ook in Winschoten valt vaak goed te vangen maar afgelopen zaterdag niet (de vangsten in de haven van Beerta schijnen ook slecht te zijn). Het viel absoluut niet mee om een visje te vangen. Een 4-tal vissers wist met baarspeuteren nog gewicht in het netje te krijgen.

Gelukkig was het door het zachte weer nog goed uit te houden aan de waterkant. En zoals gebruikelijk ging halverwege de toeter van Stoffer ten teken van een korte onderbreking met een broodjes worst en een drankje. Dat was weer goed geregeld.

Winnaar werd Geert met 8 baarsjes en 260 gram waarvoor hij bij De Kolk uit handen van Stoffer een fles drank kreeg.

Voorlopig zal dit waarschijnlijk de laatste wedstrijd zijn geweest want het kabinet kondigde 's avonds tijdens een haastig ingelaste persconferentie aan dat Nederland weer in lockdown gaat, net als in de winter van vorig jaar. Er zijn grote zorgen over de omicron variant van het coronavirus.

Hieronder het verslag van Stoffer:

Het zol weer weezn 2021

Op zaterdag 18 december kwamen 17 viskelu van HOG en Westerlee bij elkaar voor de traditionele afsluiting van het visjaar .
Dit jaar alweer voor de tiende keer normaal gesproken elk jaar maar wegens coronaperikelen moesten we een jaar overslaan .

Deze keer was er voor gekozen om in de Winschoterhaven te gaan vissen . Na een korte briefing door de wedstrijdleiding ging men enthousiast aan de slag.

Het weer was goed geen ijsvorming en redelijke temperaturen .De stekken waren goed bereikbaar dus niets stond een mooie vismorgen in de weg .

Dr was dus niks aan te doun maar de vissen verkeerden in een lockdown .
Er werd dus heel slecht gevangen en wat er gevangen werd waren minibaarsjes althans voor degene die geluk had.

Maar tijdens de tied oet [time out ] was iedereen positief over de vismorgen en een warme hap en een warme drank [van binnen en van buiten ] werd door iedereen gewaardeerd zodat de viskelu zonder morren aan de tweede helft begonnen .

Na afloop gingen wij naar de kantine van De Kolk voor een hapje en een drankje .
Ook hier werd de sponsoring van HOG en Westerlee op prijs gesteld .

Bij de bekendmaking van de winnaar ging de wedstrijdleider nog even in op de diverse escapades van oetwaaivissers tijdens eerdere oetwaaiwedstrijden :te water geraakt hengeldelen, madendoosjes ,broodtrommels, schepnetten en complete visstations ! Ook het in de lucht scheppen van een gehaakte eend hoorde daarbij . Maar deze morgen verliep probleemloos alleen weinig vis .

De winnaar deze keer was Geert Scheper hij mocht de fles lekkers in ontvangst nemen .

De "natte en de dreuge "was goed verzorgd door De Kolk . Na nog even gezellig bij elkaar te zitten ging iedereen toch met een goed gevoel naar huis .

Dus wat hun betreft ook volgend jaar : HET ZOL WEER WEEZN !