Update wedstrijdvissen in coronatijd

Maandag, 31 mei 2021

Met stap 3 van het openingsplan van de overheid die op zaterdag 5 juni gezet wordt, komt feitelijk een einde aan de lock-down. Ook hengelsportverenigingen mogen weer verenigingswedstrijden houden. Wedstrijden van het district, federatie of openwedstrijden zijn nog niet mogelijk. Dit staat in de mail die de verenigingen hebben ontvangen van Sportvisserij Groningen Drenthe. Lees hier verder:

Het bericht van Sportvisserij Groningen Drenthe:

Naar aanleiding van de persconferentie van vrijdag 28 mei, zijn er versoepelingen aangekondigd per zaterdag 5 juni aanstaande. We bereiken per die datum de derde stap van het openingsplan. Zo gaat de maximale groepsgrootte buiten naar 4 personen. Dit betekent dat iemand met 3 anderen buiten samen mag zijn. Of met 3 anderen een activiteit – zoals sportvissen – kan doen. Doe dit wel op 1,5 meter afstand van mensen buiten je huishouden of gezin (kinderen tot en met 12 jaar worden niet meegerekend).

Afgelastingen juni
Sportvisserij Groningen Drenthe had al de geplande federatieve wedstrijden voor de maand juni afgelast. Sportvisserij Nederland verzorgt samen met de federaties de mogelijkheid voor open deelname aan de diverse ONK's. Sportvisserij Groningen Drenthe is nog in overleg over de federatieve wedstrijden die voor de maand juli gepland staan. Meer informatie hierover volgt nog.

Verruiming amateursport
In het geval van verenigingen en jeugdregiowedstrijden is er weer wat extra’s mogelijk. Volwassenen mogen weer sporten in groepen van maximaal 50 personen – zonder 1,5 meter afstand te houden als dat nodig is voor het sporten.
Jeugdwedstrijden in competitieverband – ook tussen verenigingen – voor personen tot en met 17 jaar zijn weer toegestaan (nog wel zonder toeschouwers).
Personen vanaf 18 jaar mogen nog geen competitie spelen, maar onderlinge wedstrijden tussen sporters van dezelfde club zijn wel toegestaan. Open wedstrijden, districtswedstrijden en/of competitiewedstrijden met andere clubs mogen nog niet gevist worden. Sportkantines en clubhuizen mogen weer open per 5 juni 2021. Reserveren en een gezondheidscheck blijft verplicht. Binnen moet iemand een mondkapje dragen, maar deze mag af tijdens het sporten.

Kijk voor de volledige inhoud van stap drie van het openingsplan op de website van de Rijksoverheid.
Ook NOC*NSF heeft een update geplaatst over de positie van de sport in stap 3 van het openingsplan.

Verenigingen kunnen via het VWRP, het online wedstrijdprogramma, weer wedstrijden aanvragen vanaf zaterdag 5 juni 2021. Alle aangevraagde wedstrijden die waren afgewezen in de periode 5 juni tot en met 8 juni, zijn allemaal verwijderd uit het VWRP. Verenigingen die vanaf 5 juni een wedstrijd willen vissen, kunnen dit dus aanvragen.