Update wedstrijdvissen in coronatijd

Vrijdag, 16 april 2021

Helaas zijn nog geen versoepelingen aangekondigd in de persconferentie van 13 april. Sportvisserij Groningen Drenthe heeft op basis van het gepresenteerde stappenplan van het kabinet de toestemmingen voor wedstijden tot en met 10 mei ingetrokken. Voor onze planning betekent dit dat de zaterdagwedstrijden op 24 april (Woudbloem) en 8 mei (Reidertil) ook zijn afgelast. Of na 10 mei wedstrijden weer mogelijk zijn hangt af hoe de druk op de zorg de komende weken zich ontwikkelt. Nog afwachten dus.

Hier vogt de mail die het bestuur van sportvisserij Groningen Drenthe heeft ontvangen:

Hierbij ontvangt u bericht over de persconferentie van 13 april van het (demissionair) kabinet en wat dat betekent voor de sportvisserij.
Ook is het stappenplan van de overheid bijgevoegd. De data die in dit openingsplan genoemd worden, hangen helemaal af van de ontwikkelingen rond het coronavirus en kunnen telkens weer worden bijgesteld.

Geen versoepeling coronamaatregelen
Tijdens de persconferentie op 13 april 2021 over de coronamaatregelen, zijn er door het kabinet geen versoepelingen aangekondigd voor de sport en daarmee voor de wedstrijdvisserij. De huidige regels om de pandemie te bestrijden blijven voorlopig nog onveranderd. Het kabinet wil de komende drie maanden de samenleving gaan openen afhankelijk of het aantal besmettingen en ziekenhuisopnamen afneemt. Er zijn 6 stappen geformuleerd in het Openingsplan. Zie hiervoor de bijlage.

Op 20 april wordt besloten of de 1e stap kan worden ingezet, waarmee bijvoorbeeld de avondklok wordt afgeschaft.

In stap 2 is de sport pas aan de beurt. Dit betekent concreet dat het niet mogelijk is om wedstrijden te vissen; in ieder geval niet tot en met 10 mei 2021. De aangevraagde verenigingswedstrijden tot en met 10 mei zijn inmiddels afgewezen in het VWRP, het VisWedstrijd Registratie Programma.

Op dit moment is nog niet duidelijk welke gevolgen het openen van de samenleving door de overheid heeft voor onze federatieve wedstrijden. Het eerste Federatief Kampioenschap Groningen Drenthe is gepland voor zaterdag 29 mei 2021. Dit is ons Federatief Kampioenschap Junioren. Of deze wedstrijd en de overige geplande wedstrijden door kunnen gaan, wordt steeds bekeken. We hopen hier spoedig meer over te kunnen berichten.