Update wedstrijdvissen in coronatijd

Maandag, 1 maart 2021

Van sportvisserij Groningen Drenthe heeft de vereniging een mail ontvangen naar aanleiding van de persconferentie van afgelopen dinsdag door Mark Rutte en Hugo de Jonge. Hierin worden een paar kleine versoepelingen genoemd. Voorlopig blijft wedstrijdvissen echter nog verboden. Hierna volgt de tekst van de ontvangen mail:

Dinsdag 23 februari heeft het kabinet een persconferentie gegeven over de maatregelen die worden genomen in verband met de beperking van het coronavirus.

Ondanks de niet zo rooskleurige besmettingscijfers, heeft het kabinet toch besloten om een aantal maatregelen te versoepelen.

De lockdown en de avondklok blijven tenminste tot en met 15 maart van kracht.

Ga je dus alleen of met een vismaat op pad – twee personen is de maximale groepsgrootte, met uitzondering van mensen uit hetzelfde huishouden en kinderen t/m 17 jaar – om vissend een frisse neus te halen, zorg dan dat je voor 21:00 uur weer thuis bent. Houd daarbij altijd minimaal 1,5 meter afstand aan (ook als je vanuit een boot vist) en neem de hygiëneregels in acht.

Vanaf 3 maart mogen jongeren tot en met 26 jaar weer samen buiten sporten op sportaccommodaties. Voor de hengelsport betekent dit dat jongeren tot en met 26 jaar in teamverband weer mogen trainen en onderling ook wedstrijden mogen vissen, mits dit binnen het eigen team en de eigen vereniging gebeurt.

Vanaf 3 maart mag men ook op afspraak weer (onder andere) een hengelsportzaak betreden om aas, voer en ander hengelmateriaal aan te schaffen.

Wedstrijden en competities blijven tot nader order verboden. Wedstrijden van verenigingen en derden die zijn aangevraagd in het VWRP, het online wedstrijdsysteem, zijn in ieder geval afgewezen tot en met de datum van 15 maart aanstaande. De aanvragers hebben inmiddels bericht ontvangen.

Op maandag 8 maart beoordeelt het kabinet welke maatregelen vanaf 16 maart nodig zijn in verband met de beperking van het coronavirus.