Update wedstrijdvissen in coronatijd

Maandag, 6 juli 2020

Per 1 juli zijn de coronamaatregelen verder versoepeld. In een mail van federatie Groningen Drenthe is dit voor de hengelsportverenigingen verder uitgewerkt. Het komt erop neer dat alle wedstrijden weer kunnen behalve de 'grote' landelijke wedstrijden. Zie hierna de inhoud van de mail:

De Nederlandse regering heeft in haar persconferentie op 24 juni aangekondigd dat per 1 juli zowel alle binnen- als buitensporten zijn toegestaan. Voor alle leeftijdsgroepen geldt dat zij normaal spelcontact mogen hebben. Tijdens trainingen en wedstrijden hoeft bij contactsporten geen 1,5 meter afstand te worden gehouden. Hierdoor zijn ook wedstrijden weer mogelijk.

Voor de hengelsportverenigingen betekent de versoepeling dat nagenoeg alle activiteiten vanaf 1 juli weer mogen. De beperking van maximaal 30 personen vervalt daarmee. Ook kan de vereniging weer in andere wateren vissen dan in die van de eigen of buurgemeente.

Alleen de organisatie van grote vergunning-plichtige evenementen, zoals de organisatie van een WK door Sportvisserij Nederland, blijft tot 1 september verboden. Voor evenementen van 75 á 100 deelnemers kunnen vanaf 1 juli 2020 wél evenementenvergunningen worden aangevraagd bij de betreffende gemeente.

Protocol verantwoord sporten

Per 1 juli zijn viswedstrijden, toernooien, en kleine sportvisserijevenementen weer volledig toegestaan. Dit geldt ook voor activiteiten voor de jeugd. Het blijft daarbij belangrijk dat er zoveel mogelijk voor, tijdens en na het sporten door de deelnemers van 18 jaar en ouder anderhalve meter afstand tot elkaar wordt gehouden. Let er dus goed op om het meest recente sportprotocol te volgen.

Voor de jeugd tot 18 jaar geldt geen minimum afstand tot elkaar. Publiek mag ook weer aanwezig zijn. Daarbij geldt dat toeschouwers anderhalve meter afstand tot elkaar moeten houden. In beginsel mogen er buiten maximaal 250 toeschouwers bijeen zijn. Belangrijk bij de organisatie van activiteiten is om altijd het “Algemeen protocol verantwoord sporten” na te leven. Dit is in de bijlage toegevoegd, maar kan in de loop van de tijd veranderen. Kijk ook op https://www.vissen.nl/wedstrijden/wedstrijden-en-corona/. We houden deze website zo actueel mogelijk.

Meer informatie vind u ook op https://www.sportvisserijnederland.nl/corona/

De wedstrijden vanaf 1 juli 2020 worden opnieuw beoordeeld. Als een wedstrijd is afgewezen vanwege een eerdere coronabeperking, dan wordt deze opnieuw beoordeeld aan de hand van de ruimere maatregelen per 1 juli 2020. U ontvangt daarvan opnieuw bericht.

Is een wedstrijd akkoord bevonden, maar gaat u daar niet vissen, laat mij dit weten. Dan kan ik het traject weer vrij geven zodat een andere vereniging er kan vissen.

Mochten er weer wijzigingen komen vanuit het kabinet vanwege de situatie rond het coronavirus, dan berichten wij u opnieuw.