Week 24: de competities zijn weer opgestart

Maandag, 15 juni 2020

Op dinsdagmiddag 9 juni was het zover: de eerste wedstrijd werd weer gevist na een wedstrijdloze periode van 2 maanden door een coronavirus. De dag erna werd ook met de woensdagavondcompetitie begonnen en tenslotte kon ook zaterdag de morgencompetitie een aanvang nemen.

Dinsdag kwamen 8 deelnemers bijeen om te vissen in het Winschoterdiep tegenover Plan Noord Winschoten. Op gepaste afstand van elkaar werden de coronaregels uitgelegd die ervoor moeten zorgen dat de kans op besmetting vrijwel nul is. Belangrijk want de deelnemers behoren bijna allemaal tot de risicogroep gezien de hoge leeftijd. Kootje, die Hendrik altijd meeneemt naar het viswater had zijn auto met enig timmerwerk al aangepast aan de huidige situatie. Vandaag had Hendrik nog voor de fiets gekozen omdat het wedstrijdwater dichtbij was en had Kootje alleen zijn visspullen meegenomen maar wanneer het verder weg gaat zijn ze er klaar voor.

Competitieleider Stoffer moet voorlopig nog verstek laten gaan vanwege privéomstandigheden. We hopen dat hij in de loop van de zomer weer kan aansluiten.

Al snel werden de eerste vissen gevangen. Met aangenaam weer en regelmatig beet werd het een leuke middag. Jan Delger wist te profiteren van het feit dat ook de dinsdagmiddagcompetitie met ingang van dit jaar is overgegaan van de vangst meten naar de vangst wegen. Hij ving een dikke brasem (de enige) en werd ondanks een geringer aantal vissen eerste met 2060 gram. Een goede start van de running-up man. Tweede werd Adolf met 1780 gram en derde Derk de Boer met 1500 gram. Kampioen Bert moest genoegen nemen met een vijfde plaats.

De uitslag werd vanwege corona niet bij het water bekend gemaakt maar al snel na de wedstrijd door wedstrijdsecretaris Bert per mail toegestuurd. Hulde daarvoor!

Kootjes auto coronaproof

Adolf werd tweede met 1780 gram

Hero, werd vierde met 1210 gram

In het Winschoterdiep, waarvan het water steeds helderder wordt, is het vangen van windes geen bijzonderheid meer.

de vangst van Adolf

de vangst van Hero

Een dag later werd weer gevist in het Winschoterdiep, echter een stukje verderop richting Scheemda aan de Oude Rijksweg. Een mooie opkomst van 17 vissers waaronder oude bekende Hans Smit en Jan Delger die ook bij de woensdagavond hoge ogen wil gooien, hoewel hij zelf de verwachtingen tempert gezien zijn opmerking dat dit wel de eredivisie is. We zullen het zien de komende weken.

De vangst was vergelijkbaar met vorig jaar toen 1719 gram gemiddeld werd gevangen. Dit jaar was het iets lager met 1519 gram. Ook werd Cees weer eerste met 3780 gram, vorig jaar met 3680 gram. Sterk vergelijkbaar dus. Hij lijkt op dezelfde voet door te gaan als vorig jaar. Bert werd tweede met 3640 gram. Hij ving een groot aantal kleinere vissen maar ook een baksteen van een blankvoorn. Ook een vis die je tegenwoordig regelmatig vangt in het Winschoterdiep. Derde werd Edwin met 2590 gram die een paar dikke brasems wist te vangen. Dat lukt hem altijd vrij goed. En Jan Delger? Hij werd vierde met 2380 gram een mooie start voor een top drie klassering.

Een oude bekende Hans Smit

Bert met Emmo die geen beet kon krijgen op de feeder. Bert ving wel goed met de vaste stok.

de vangst van Hans met o.a. een forse (IJsselmeer) blankvoorn

Afgelopen zaterdag werd de eerste wedstrijd gehouden in de Pekel A bij Zijlweg. Ook een mooie opkomst van 16 deelnemers w.o. twee jongeren, een zoon van Pieter en zijn kameraad. Het was opnieuw prettig visweer maar de vangst was erg verschillend. Adolf ving bijna 12 kg en werd afgetekend eerste.  Nog 5 deelnemers tussen 4.5 en 6.5 kg maar ook 6 vissers die nog geen kilo ter weging konden aanbieden. Bert en Geert vingen beide een spiegelkarpertje van ±2200 gram, een vis die niet vaak wordt gevangen. Misschien dit voorjaar uitgezet door de federatie? Bert werd tweede met 6460 gram net 60 gram meer dan Willem die 6400 gram noteerde. Kampioen Cees viel buiten de top drie met een vierde plaats (5580 gram). Gemiddeld werd 3030 gram gevangen, bijna een kilo minder dan vorig jaar (4016 gram). In 2018 was de vangst vergelijkbaar met 3117 gram. Wel opvallend is dat de verschillen in dit water vaak groot zijn.
Pieter ving niet zoveel maar wist tot zijn opluchting wel zijn zoon net voor te blijven (9e en 10 plaats).

Willem vist vertrouwd met de feeder aan de overkant.

het parcours onder een warm zonnetje

de vangst van Adolf; de meeste brasems hebben rode vlekken op hun lijf vanwege het heftig paaispel dat ze achter de rug hebben

Geert met zijn spiegelkarpertje

Bert met een soortgelijk exemplaar (2200 gram)