Uitwaaiwedstrijd 2018

Zondag, 9 december 2018

Het zol weer weezn! Al voor de achtste keer roept Stoffer Tolk met deze woorden de wedstrijdvissers van HOG op om samen het jaar uit te luiden met de uitwaaiwedstrijd of zoals Stoffer het inmiddels noemt "de waaiboudel" Zaterdag 8 december was het zover. De 15 deelnemers trotseerden wind en regen om voor de vijfde keer in de haven van Beerta te gaan vissen. Een echte uitwaai werd het!

Om 9 uur had iedereen zijn stek wel gevonden. Dit jaar waren 2 nieuwe gezichten aanwezig nl. Geert Scheper en Johan Hoven van hengelsportvereniging Westerlee die dit jaar ook al hadden meegedaan met competities van HOG.
De vissen waren direct los. De ene na de andere blankvoorn, afgewisseld met af en toe een baars, pos of blei werden gevangen. Na verloop van tijd werden de vissen iets voorzichtiger. Inmiddels was de wind aangewakkerd en waaiden de eerste spullen van de steigers o.a. een schepnet, voeremmer, hengeldelen en madendoos. Gelukkig konden alle spullen weer uit het water worden gevist.
Na 1.5 uur vissen klonk de toeter voor de traditionele time out met een warme hap en drankje, weer voortreffelijk verzorgd door Stoffer. Dat gaat er wel in met dit weer.
Na de pauze werd verder gevist. De vissen waren nog voorzichtiger geworden. Soms ving je een paar vissen kort achter elkaar waarna je weer even moest wachten op de volgende beet. Net als voor de pauze werden flinke blankvoorns gevangen. De voorns zijn gemiddeld een stuk zwaarder dan voorgaande jaren. Een gevolg van de bijzonder warme 2018?  De meest bijzondere vangst werd gedaan door Jurry die een eend aan de haak kreeg. Na een korte dril wist de eend zich gelukkig weer te bevrijden.
Om 12:30 uur was het tijd om de vangst te wegen. Good-old Kootje vergat dat zijn leefnet door zijn tas was vastgezet waardoor bij het oppakken van die tas zijn leefnet in het water viel. De meeste vissen ontsnapten zodat hij zijn goede vangst niet ter weging kon aanbieden. Zoals hij zei: "van fouten moet je leren" maar het is wel even zuur.
Daarna ging het naar Anja en Rein van de Twee Oldambten in Oostwold voor de nabespreking onder het genot van een hapje en een drankje. Hier konden we weer op adem komen.
Bert van der Laan ving net als vorig jaar de meeste vis: 7210 gram (2017: 5490 gram), een mooi resultaat. Hij won daarmee een fles drank. Tweede werd Adolf Mein met 6460 gram en verrassend derde Rosken Brouwer met 5800 gram. Zie voor de volledige uitslag van deze wedstrijd het uitslagen gedeelte op deze website. Voor iedereen was dit jaar een prijsje in kerstsfeer.
Het laatste woord was voor Stoffer: ook in 2019 zol het weer weezn en wel op zaterdag 7 december!

Totaal werd 57820 gram gevangen, zonder Kootjes vangst.
Gemiddeld is dit 4130 gram
2017: gemiddeld 2893 gram
2016: gemiddeld 1681 gram
2015: vrijwel niets gevangen!
2013: gemiddeld 4825 gram

Emmo Meijer

Bert van der Laan

Cees Klungel