Tropische temperaturen en 3x code oranje van het KNMI

Zondag, 3 juni 2018

Het meest opmerkelijk afgelopen week was het weer in Nederland met recordwarme dagen en nachten, een paar keer afgesloten met heftig onweer met soms veel wind en plensbuien. Daarmee werd de recordwarme meimaand afgesloten. Tussendoor werd er ook nog gevist op de dinsdagmiddag en woensdagavond.

Tijdens de 6e dinsdagmiddagwedstrijd op 29 mei in het Termunter Zijldiep bij Nieuwolda zuchten de 9 deelnemers onder de tropische hitte. Vooral degene die in de luwte van de bossen zat, had het erg warm. De vissen leken actief want in het water waren veel luchtbellen te zien van vermoedelijk azende vissen. De libellen en waterjuffers waren in ieder geval wel heel actief, Voortdurend vlogen ze rond en regelmatig zochten ze een rustplek op de top van de dobber zodat die een klein beetje zakte. Geen beet! Ook werd er volop gepaard. Ondanks de goede voortekenen werden toch niet zoveel vissen gevangen. De meeste vissers vingen 1 of enkele dikke brasems en een paar kleintjes. Helaas waren er ook een paar die niets vingen. Alleen Adolf wist een mooie vangst ter meting aan te bieden. Stoffer ving de langste brasem van 55 cm die hij even eerder al op zich af had zien zwemmen.

een libel rustend op een stengel

even later met onder de libel parende juffers

Stoffer in de warmte maar met wel een enigszins verkoelende wind

Rosken vangt net een baarsje

Hero heeft zijn paraplu ingezet als parasol

het begint onstabiel te worden. Om 18 uur komt het tot onweer met kort heftige windstoten. Gelukkig waren we net weer thuis.

Stoffer meet een dikke brasem

Een dag later hadden we geluk. Tussen twee avonden met onweer bleef het woensdagavond droog. Het bleef bij gerommel in de verte.
De 15 deelnemers gingen naar een nieuwe stek namelijk de Pekel Aa net buiten Oude Pekela, bij de jachthaven. De vangst was matig met vooral kleine vis. Helaas ook weer enkele vissers die niets ter weging konden aanbieden. Bert wist vanavond verreweg de meeste vissen te vangen met een kort hengeltje achter de drijfbladeren van gele plomp.

af en toe kwam een bootje langs varen

aan de waterkant veel gele plomp

ook hier zijn libellen actief

wel dreiging van onweer maar gelukkig bleef het daarbij

Arjan zit naast en tegenover een waterinlaat.

dreigende luchten leveren wel mooie plaatjes op

Bert druk aan het werk met de korte hengel

de vangst van Arjan, 1300 gram waarmee hij 4e werd.