Wisselende vangsten en weer tijdens dinsdag-en zaterdagcompetitie

Woensdag, 2 mei 2018

Met de dinsdagmiddagcompetitie zijn we nu 4 wedstrijden op weg. Gisteren werd de vierde gevist onder barre omstandigheden! Afgelopen zaterdag werd de tweede wedstrijd van de zaterdagmorgencompetitie gehouden bij Woudbloem. Een topper!

De derde dinsdagmiddagwedstrijd op 17 april was op een voor velen nieuwe visstek aan de Pekel Ae bij de haven van Oude Pekela. Het was prachtig weer maar de vis was erg voorzichtig met bijten. De vangst bestond grotendeels uit blei, bliek en blankvoorn.

De vierde wedstrijd werd gisteren op 1 mei gehouden in de polder achter Midwolda in het Nieuwe Kanaal bij gemaal Oude Geut. Het was nu hondeweer! Harde wind, regen en kou maakten het vissen in de polder een uitdaging. Sommige deelnemers hielden het al voortijdig voor gezien (of waren helemaal niet gekomen). De wedstrijdleider was na afloop zo verkleumd dat hij de rangorde nauwelijks nog op de wedstrijdkaarten kon schrijven. Ook werd iemand door een windvlaag op de hengelsportspullen aan zijn schouders zo uit balans gebracht dat hij de laatste treden van het hoogholtje glijdend nam. Gelukkig bleef alles heel. De vangst was mager. Alles telde vandaag maar bij 19 vissen gevangen door 9 vissers hield het op.

Mooi weer aan de Pekel Aa.

De Pekel Aa bij de ingang van de jachthaven van Oude Pekela

de vangst van Adolf

inschrijving in de luwte bij gemaal Oude Geut

Hondeweer!

Op het laatst breekt het zonnetje nog door; het blijft nog wel hard waaien.

de vangst van Kootje

de vangst van Adolf

De tweede wedstrijd op de zaterdag bij Woudbloem op 28 april was een topper! Er zijn veel brasems gevangen en ook nog verspeeld. De brasem beet voorzichtig maar aan de haak was hij wild. Diverse brasems hadden paaiuitslag en lieten hom lopen. Helaas geen foto's daar de huisfotograaf het toestel was vergeten.

Eerst was het windstil en stilstaand water. Maar al snel begon het een uur lang te stromen waardoor de tuigen moesten worden aangepast. In de verte was de roep van de roerdomp te horen. Na een uur was de stroming voorbij maar begon de wind wat aan te trekken. Voor sommigen viel het stil terwijl anderen de hele morgen door bleven vangen. Met het gewicht waarmee je de eerste wedstrijd zou hebben gewonnen kwam je nu niet verder dan de 14e plaats.

Door 19 deelnemers (mooie opkomst) werd ruim 144 kg gevangen. Gemiddeld 7580 gram/deelnemer. Vorig jaar was dit gemiddeld 3162 gram en in 2016 5486 gram.

De nieuwe gezichten uit Westerlee doen het uitstekend. Nu waren Johan Hoven en Geert Schepers de toppers. Alie Rops had het gat in zijn leefnet gerepareerd en complementeerde de top 3. Jan Aardema was de eerste HOG-er. De competitie is duidelijk groter en zwaarder geworden.