Nieuw bestuurslid Richard Rietdijk stelt zich voor...

Dinsdag, 23 februari 2016

Beste leden van HOG,

ik ben Richard Rietdijk en sinds 29 januari lid van het bestuur van deze vereniging.
De meesten van jullie zullen mij niet kennen en daarom even dit voorstelberichtje.

Wie ben ik en waar kom ik vandaan?
 -   Zoals gezegd heet ik Richard Rietdijk, ik ben afgelopen september 50 jaar geworden en ben getrouwd met Jennifer. Samen met haar woon ik in Nieuw Scheemda en hebben wij een hengelsportwinkel in het Havenkwartier van Blauwestad. Ik ben geboren en getogen in Haarlem maar sinds 8 jaar woonachtig in het Noorden van Nederland. Ik voel mij zeer op mijn plek hier en hoewel ik geen Gronings spreek vind ik het prachtig om een gesprek te volgen. Ik ben mans genoeg om te vragen wat een woord betekend als ik er niet uit kom.

Wat heb ik met hengelsport?
 -  Vanaf het moment dat ik kon lopen, maar volgens mijzelf ben ik al begonnen in de baarmoeder, ben ik aan het vissen. Al mijn broers zijn fanatieke vissers en ik ging al snel mee en door hun en oudere ooms werd mij alles wel bijgebracht. Ik heb altijd wel een eigenzinnige kijk op het vissen gehad en wilde graag alles doorgronden en nieuwe technieken aanleren of uitvinden. Van mijn vismaten heb ik ook de bijnaam “Opperprutser” gekregen omdat op dagen dat de vis niet mee wilde werken ik altijd net zo lang ging prutsen totdat er wel vis in het net kwam of ik er zelf flauw van was.

Alle manieren van vissen spreken mij wel aan en ook alles heb ik wel beoefend, alleen de wedstrijdvisserij heeft mij nooit zo getrokken. Hoewel ik het ontzettend knap vind en ik de toppers bewonder om hun technieken, weet ik dat ik zelf nooit dat geduld zou hebben. Roofvissen is wat ik zelf het meeste beoefen en in de gesloten tijd vind ik het heerlijk om achter de dikke brasems en zeelten aan te gaan.

Waarom in het bestuur van de vereniging?
 -  Vanuit de hengelsportzaak zocht ik een vereniging om vispassen te kunnen verkopen en activiteiten te kunnen organiseren en zo ben ik in contact met de HOG gekomen. Daar las ik dat ze bestuursleden zochten en aangezien een krachtige vereniging niet zonder bestuur kan besloot ik mij kandidaat te stellen. Ik ben een echte aanpakker en niet zo’n vergaderbeest. Hoewel het belang van vergaderen mij niet onbekend is, vind ik dat er vaak onnodig veel energie in gepraat gestoken word die je beter in het uitvoeren van oplossingen kan steken. Ik hoop dat we een mooie tijd met elkaar gaan beleven.

Een hengelsportwinkelier in het bestuur, en dan?
 -  Leuk zo’n winkelier in het bestuur maar hebben de leden daar nou ook daadwerkelijk voordeel bij? Ja hoor, alle leden van de HOG krijgen op vertoon van hun Vispas, waar tenslotte opstaat dat ze lid zijn van HOG, 10 % korting op de aankoop van hengelsportartikelen in onze winkel.
Zo, nu weten jullie een beetje wie ik ben, zijn er nog vragen, kom eens langs in de winkel en stel ze tijdens een bak koffie.

Richard Rietdijk