UIt de oude doos...(14) samengevat 1959 - 1963 door Ammie

Zondag, 13 september 2015

DE JAREN 1959 T/M 1963

Met de voorgaande rubrieken heeft u kennis kunnen nemen hoe het water in onze regio destijds door de industrie werd vervuild.

Voor de hengelaars was 1959 een rampjaar. De lange en warme zomer zorgde voor een erge verzilting van het Termunterzijldiep. Verse aanvoer van schoon water uit het IJsselmeer moest nog worden uitgevonden. De vuillozing op het oppervlaktewater was enorm.
Het Winschoterdiep was sterk vervuild maar het Pekelderdiep was gelijk een open riool. Het was niet alleen de kartonindustrie maar ook de aardappelmeelfabrieken droegen hun 'steentje' bij aan de vervuiling. Ook in de landbouw gebruikte men veel bestrijdingsmiddelen die zeker voor de vissen niet gezond waren.
Constant de vervuilers op de huid zitten en telkens maar weer vis uitzetten. Om er 'tureluurs' van te worden.

Het bestuur van onze club was dan ook steeds bezig om schoon viswater te pachten. Vooral onze sekretaris dhr. J. Drenth heeft zich hiervoor geweldig ingezet. Ondergetekende heeft veel met Joop Drenth samengewerkt en weet als geen ander hoeveel tijd en energie deze bestuurslid, toentertijd in de club heeft gestoken.
De heer Drenth is al weer enige jaren uit het leven, maar zijn inzet voor H.O.G. zullen we nog vaak "uit de oude doos" tegenkomen. Als we het bovengenoemde naast de huidige tijd neerleggen, dan leven wij nu in een visparadijs. De hel regio schoon viswater. Een ongekende weelde voor de verwoede hengelaars en sportvissers. En als toegift ook nog een heel groot meer vol met vis.

AMMIE