Uit de oude doos, deel 1: oprichting van de vereniging.

Dinsdag, 2 juni 2015

Hengelsportvereniging Oostelijk Groningen
 .
Van H.C.M. naar H.O.G.

Opgericht: 21 januari 1936.
Het ontstaan van een club of vereniging gebeurt meestal doordat een aantal mensen dezelfde sport of hobby hebben en deze bereid zijn er veel energie in te stoppen. Hun sport of hobby delen met anderen is dan vaak het hoofdmotief om een club of vereniging op te richten.

Onze visclub werd opgericht op 21 januari 1936 in hotel Wallinga te Midwolda, en kreeg de naam Hengelclub Midwolda, afgekort H.C.M.
De initiatiefnemer was de heer G.Hazekamp, die tijdens de vergadering als voorzitter werd benoemd. Verder werden in het bestuur gekozen de heren H.Boven, functie secretaris, J.Bos, functie penningmeester en W.Hamstra als adjunct.

De contributie werd vastgesteld op 1 gulden.
In het zelfde jaar pachtte de nieuwe club een eigen viswatertje n.l. een kolk te Midwolda voor de somma van f 12.50 per jaar.
Na de oprichting bedroeg het aantal leden 15 en tegen het einde van de oorlog was het ledental gegroeid naar 27 leden.

Er werden jaarlijks totaal 6 wedstrijden gehouden. De wedstrijden hebben gedurende de oorlogsjaren gewoon plaatsgevonden. Wegens gebrek aan fietsbanden (t.b.v. peuren) werd de deelname na 1943 wel minder. Na 1945 ging het ledental flink omhoog, een stijging van 27 leden naar 41 leden. In de verslagen uit die tijd wordt vermeld dat de vangsten slecht waren of tegenvielen. Dit verhaal is van alle tijden. Sportvissers gaan altijd met veel enthousiasme naar het viswater maar zijn na afloop vaak wat teleurgesteld.

Aardige anekdote uit die tijd; tijdens de nadagen van de oorlog probeerde men met paard en wagen naar het zijldiep te gaan, om te vissen. Eén van de leden had een oude 'knol' op stal staan en was in het bezit van een klein platte wagen. Een paar stro-pakken erop en de reis kon beginnen. Het probleem met het paard was dat hij soms er de 'brui' aan gaf en niet meer vooruit te branden was. Geen probleem; aan het topeind van een hengel werd een bosje wortels gebonden en die werd het paard voorgehouden en dan zat de gang er weer in. Al met al kostte dat wel een halve zak wortels.

Tot het volgende hengelnieuws van vroeger

Ammie

Hieronder een foto van wedstrijdvissers van HOG, voor aanvang van een wedstrijd aan het Nieuwe Kanaal te Midwolda