Allereerst willen we je even wegwijs maken als je van plan bent te gaan vissen.
Natuurlijk ben je materiaal nodig, zoals een hengel, snoer, dobber en aas natuurlijk. Maar het allerbelangrijkste wat je moet weten is of je wel ergens MAG vissen, en als het al mag, wat ben je dan nog meer nodig?

De regels zijn vrij simpel hierin, en we zullen ze zo duidelijk mogelijk benoemen hieronder.

• Als je nog geen 14 jaar bent, op 1 januari van dit jaar.
  1. Als je wilt vissen met 1 hengel en brood, maden, wormen of mais als aas,  ben je een jeugdvergunning nodig. Je mag dan vissen in alle water in beheer van HSF Groningen / Drenthe en Sportvisserij Fryslân. De kans is heel groot dat waar je zou willen vissen hier onder valt. Deze jeugdvergunning is GRATIS.
  2. Als je wilt vissen met 2 hengels of op roofvis, zoals snoek, baars of snoekbaars. Nu ben je een jeugdVispas nodig. Wel mag je nu in heel Nederland vissen in water wat hierin is opgenomen.
  • Ben je 14 jaar of ouder, dan moet je in het bezit zijn van de Vispas, dus NIET de jeugdVispas!!!
  • Tot je 14de jaar mag je onder begeleiding van een volwassene die in het bezit is van de juiste papieren, met één hengel zonder vergunning vissen

Onder menu "Vergunningen" vind je deze opties en kun je een keuze maken welke vergunning je dus nodig bent.

Hieronder vind je enkele wedstrijdverslagen van de jeugdwedstrijden.

2013:

Foto's van beide avonden zijn in het fotoalbum te vinden, klik HIER.

2012:

Vrijdagavond 22 juni stond de eerste wedstrijd gepland om het kampioenschap van de HOG jeugd. Omstreeks 18.15 uur mochten de kinderen (na tekst en uitleg te hebben gehad van Emmo Meijer) hun visspullen oppakken en zich een plekje aan het viswater uitzoeken.

De meeste kinderen zochten echter vrij vooraan het parcours  een plekje en zaten zodoende vrij dicht op elkaar. Hier zijn dan ook de minste vissen gevangen.

De kinderen die echter iets verder waren gelopen hadden beter succes! Als één van de weinige meiden wist Gwen Siemons, die halverwege zat, hier nog 23 vissen te verschalken, wat een hele knappe prestatie was! Achteraan op het parcours hadden Jarno Oolders en Roy Marshall goede resultaten; Roy wist hier 9 vissen te vangen, terwijl 3 meter van hem verwijderd Jarno de leiding wist te nemen door 27 vissen te vangen. De meeste vissen zijn door Jarno slechts 1 meter uit de kant gevangen, haast voor zijn voeten...

Helaas bleef het niet de hele avond droog en trokken er nog enkele buitjes langs. Gelukkig bleef onweer ver genoeg verwijderd en werd het toch een geslaagde avond.

Vrijdagavond 29 juni het vervolg met een 2e en laatste wedstrijd in Midwolda, aan de Hoethslaan waar eens gemaal Huninga stond....  Het was redelijk warm en het zou droog blijven volgens de voorspellingen. Ondanks dreigende luchten is het achteraf ook zo uitgekomen.

Tonnie Boven had 's ochtends het hoge gras nog "even" gemaaid om zo een visstek voor iedereen te bieden. Vol verwachting op goede resultaten begonnen alle kinderen aan de avond. Toch bleek al snel dat het geen vetpot zou worden, met voorzichtige aanbeten, terwijl op diepte weinig tot geen aanbeten werden waargenomen.

Jarno Oolders wist hier echter door een afwijkende vismethode aardig vis te vangen. Op 40 cm diepte was hij steeds zoekende naar vis. Dan weer kort aan de kant, dan in het midden of aan de overkant waar hij met de oversteekhengel op 8 meter zat te vissen en zodoende toch nog 21 vissen wist te vangen, wat hem uiteindelijk op een totaalstand van 48 vissen  bracht. Dit totaal aantal bleek ruim voldoende om de overwinning te behalen. De concurrentie wist deze avond niet de benodigde visjes te vangen, hoe erg ze ook hun best deden.

Aansluitend om 20.30 uur werd er ingepakt en werden we in "de Twee Oldambten"  te Oostwold verwacht waar de prijsuitreiking zou plaatsvinden. Na een traktatie in de vorm van patat, frikandel of kroket en wat te drinken werd de uitslag bekendgemaakt.

Iedereen ging met een prijs weer naar huis, terwijl de eerste drie nog een bokaal in ontvangst mochten nemen.

Foto's gemaakt tijdens deze avonden zijn te bekijken in het fotoalbum.

Het waren 2 gezellige en geslaagde avonden welke volgend jaar weer een vervolg zullen krijgen. Emmo en Tonnie, hartelijk bedankt voor de organisatie en jullie inzet, en wellicht tot volgend jaar namens ons allemaal!!!!