Vismorgen bij De Kolk-vissen op forel en steur

Woensdag, 29 maart 2023

Zaterdagmorgen 25 maart stond in het teken van de regenboogforel en de Siberische steur. Vissen in de twee vijvers van De Kolk in Midwolda.

De 17 vissers die zich vooraf hadden opgegeven waren allen om 8 uur present in het eetcafé van De Kolk. Klasse! Want de weersvooruitzichten waren niet best: buien, wind en koud. Zaak om goede kleding te dragen om de weerselementen te weerstaan.
Na een welkom vertelde Marieke iets over het vissen in de vijvers. Een geschikte hengel en ander materiaal kon worden geleend en ook aas was ruim aanwezig.

Na het inleidende praatje kon iedereen zijn stek opzoeken: 14 liepen naar de forelvijver en 3 naar de steurvijver. Men kon overigens tijdens de 4 uur durende vissessie ook gaan wisselen van vijver als men dat wilde. Voor HOG was de rechteroever van de forelvijver en de linkeroever van de steurvijver gereserveerd. Hierdoor liep men makkelijk van de ene vijver naar de andere.

Op beide vijvers werden al snel de eerste vissen gevangen. Het weer viel nog enigszins mee: naast buien waren er ook droge perioden met zelfs af en toe een zonnetje. En de wind trok uiteindelijk pas in de middag flink aan.

Halverwege kwamen Marieke en Peter langs voor een kop koffie. Dat smaakte goed met dit weer. Ook waren ze in de buurt voor assistentie of tips. Handig. Want velen van ons vissen zelden op deze soorten.

Na een goed begin liepen de aanbeten in de forelvijver terug. Met een spoon (klein lepeltje) leek men het beste de forel te kunnen vangen. Alex ving hiermee 8 forellen. Maar ook met andere aassoorten werd forel gevangen. Helaas niet door iedereen. Op de steurvijvers werd met tussenpozen gevangen. Hier was zure haring en rookspekjes favoriet. Jarno ving er zes. Hij had een mooie morgen: nooit eerder ving hij een steur. De dikste was ruim boven de meter. Sterke vissen die je wel een tijdje moet drillen.

Na het vissen ging de smakelijke stamppotbuffet er goed in. Het was een mooie afsluiting van deze morgen.

Marieke en Peter bedankt voor alle goede zorgen. Het is voor herhaling vatbaar.

Jarno vangt al snel zijn eerste steur. Totaal zou hij 6 vangen.

Adolf vangt 4 steuren ...

en Arjan 2.

de forelvijver, in de vroege ochtend.

bij het stamppotbuffet was volop keus