Wedstrijden week 35-37 (26 aug-15 sept)

Woensdag, 11 september 2019

De zaterdagmorgen- en dinsdagmiddagcompetitie zijn met de laatste wedstrijden bezig. De kampioenen zijn al bekend maar de strijd om de plekken daarachter is nog niet gestreden.

De afgelopen weken hebben we afscheid genomen van opnieuw een droge en warme zomer. Eind augustus werden we nog getrakteerd op een record late hittegolf. Maar met de overgang op 1 september naar de meteorologische herfst is het een stuk frisser geworden en ook natter. De dagen worden nu ook snel korter en de vis moet zijn vetreserve op orde brengen voor de lange winter. Vaak is september dan ook een goede maand om nog leuk te vangen.
Op zaterdag 7 september werd de negende competitiewedstrijd gehouden bij Duurkenakker. Niet richting de A7 i.v.m. de afsluiting van de onverharde weg maar voor de loodsen. De 17 deelnemers moesten goed hun best doen om vis in het netje te krijgen. Het water stroomde niet en door de plotselinge afkoeling was de vis niet los. Toch wist Willem bijna 9.5 kg te vangen. Daarmee onderstreepte hij zijn goede vorm want een week eerder wist hij ook al de wedstrijd van het district overtuigend te winnen. De nummer twee, Ali Rops had bijna 3 kilo minder maar was blij met het resultaat na een minder seizoen dan vorig jaar. Bert werd derde met 4350 g  maar kan Cees, die vandaag vijfde werd, niet meer inhalen. Cees is dus kampioen, met nog één wedstrijd te gaan. Daarachter strijden Bert, Willem en Edwin om de plaatsen twee en drie.
De vangst bestond voornamelijk uit brasem (weinig grote), blei en baars. Ook blankvoorn en zelfs 2 snoekbaarzen werden gevangen. Gemiddeld was de vangst met 2298 g iets beter dan vorig jaar (1981 g) maar minder dan 2017 (2438 g).

Met de nevel en frisse nachten is de herfst nu echt begonnen.

Al snel vaart het eerste (en enige) vrachtschip langs.

Bert vist vandaag met 2 feeders. Met de ene feeder vangt hij een aantal baarzen maar verspeelt er ook nogal wat door onverklaarbare lijnbreuk. Adolf vangt een baars met in zijn bek 3 haken, haken van Bert?

Adolf vangt een snoekbaars van 55-60 cm; Edwin ook, een iets grotere. Toch opmerkelijk vangsten. Helaas tellen ze niet mee. Dus direct terug het water in.

de vangst van Bert

Op dinsdagmiddag 27 augustus werd de 13e wedstrijd door de late hittegolf in ons land verplaatst van het Buiskooldiep naar de schaduw van de bomen langs het Winschoterdiep bij Scheemda. De vangst was hier een stuk minder dan 2 weken eerder. De 9 deelnemers konden slechts de lengte van 35 vissen noteren op hun wedstrijdkaart. Slechts 78 cm gemiddeld. Twee weken eerder was dit nog 196 cm. Bert was met 14 vissen en 267 cm duidelijk de eerste. Hij ving nog de meeste vissen door met de werphengel vlak onder het zonnige kantje aan de overzijde van het kanaal te vissen. Jan en Kootje volgden op ruime afstand met 117 en 111 cm.
het was mede door het warme weer vrij druk op het water

de oever aan de overzijde werd gemaaid. Later kwam deze oever aan de beurt en kwam de maaibalk tot een halve meter voor de visstek van Adolf. Zo zat hij een tijdje in de lawaai en stof.

de vangst van Bert

Twee weken later, op 10 september werd alsnog, op verzoek van de meeste vissers  in het Buiskooldiep gevist. De oorspronkelijk visstek in het Winschoterdiep aan de Trekweg  nabij de N33 bleek afgesloten door voorbereidende werkzaamheden aan een omstreden windmolenpark. De vangst was weer goed maar minder goed dan de eerste wedstrijd hier. Misschien is de afkoeling van afgelopen week met enkele koude nachten de oorzaak. De 10 deelnemers vingen gemiddeld 55 vissen, 457 cm; 9 juli waren dit 80 vissen en 598 cm. Bij beide wedstrijden telde elke vis. De top 3 zat vrij dicht bij elkaar: Bert ving de meeste, 102 vissen en 866 cm, Adolf werd tweede met 92 vissen en 837 cm en derde werd Kootje met 96 vissen en 785 cm. Adolf ving nog een dikke brasem van 53 cm.
Met nog 1 wedstrijd kan Bert het kampioenschap niet meer ontgaan. Om plaats 2 strijden Adolf en Kootje.

lekker visweer vandaag; de akker is al weer kaal.

af en toe een donkere wolk maar het bleef droog

de langste vis, brasem 53 cm