Terugblik op de competities 2018

Maandag, 31 december 2018

De laatste dag van het jaar 2018. Een dag om terug te blikken op de diverse competities en nog niet gepubliceerde foto's te plaatsen. Het jaar 2018 zal de herinnering ingaan als het jaar dat het zeer droog, warm en zonnig was. Soms te warm. Dat was vooral bij de dinsdagmiddagcompetitie het geval wanneer gevist wordt op het heetst van de dag. De wedstrijdleiding heeft zelfs de wedstrijd op 24 juli afgelast en de wedstrijd van 7 augustus verplaatst naar een stek met meer schaduw. Over de vangsten kunnen we redelijk tevreden zijn. Vooral bij de zaterdagmorgenwedstrijden is af en toe goed gevangen.

Laten we beginnen met de woensdagavondcompetitie. Bert van der Laan viste weer een goede competitie en wist de in zijn nek hijgende belagers ruim achter zich te houden. Hij kon zelfs de laatste wedstrijd verstek laten gaan. Edwin Drenth werd uiteindelijk tweede, qua punten gelijk met Cees Klungel maar met een hoger vanggewicht. Cees kon de laatste wedstrijd ook niet aanwezig zijn zodat Edwin zijn kans kon grijpen en dus ook greep.
Edwin tijdens WA7 Pekel A Zijlweg    Deze wedstrijd was onverwachts een van de betere dit jaar

de vangst van Adolf

de vangst van Edwin

Arjan tijdens WA8- de laatste woensdagavondwedstrijd werd verplaatst naar het Winschoterdiep aan de Oude Rijksweg

Harm Jan vangt net een visje. De wedstrijd was eerst gepland in het Oldambtmeer Niesoordlaan. Daar teveel hinder van waterplanten.

het is een mooi gezond ogende blei; deze wedstrijd werd gemiddeld het slechtst gevangen vooral door gebrek aan grote vis

de vangst van Harm Jan

de vangst van Rosken

de vangst van Kootje (1120 g) waarmee hij eerste werd

de vangst van Arjan

De zaterdagmorgencompetitie was dit jaar zeer spannend. Leek eerst het kampioenschap tijdens de laatste wedstrijd beslist te worden door Willem Mulder en Alie Rops ging onverwachts Cees Klungel ermee aan de haal. Willem en Alie hadden het niet tijdens de wedstrijd, misschien werd de druk te groot. Willem kon zich nog als tweede handhaven hoewel dit als een schrale troost werd gezien door Willem. Alie duikelde zelfs nog uit de top drie doordat Geert Schepers hem voorbij streefde. En de kampioen van vorig jaar?  Bert werd slechts zevende. Het zal lang geleden zijn dat hij zo laag op de ranglijst van de eindstand stond.

ZA6 Scheve Klap met atypisch weer: fris en winderig
Er werden diverse dikke brasems en gevangen. En ook af en toe een forse baars. Alex, Willem Jonker en Cees vingen het best.

ZA7: een mistige start bij Schaaphok

Willem met een dikke vis aan de lijn

De vangst bestond naast brasem en blei ook uit roodvoorn en zeelt. Een teken van helder water met veel plantengroei.
Alie Rops, derde, ving zelfs 2 dikke zeelten. Jurry en Emmo vingen verrassend de meeste vis.

ZA8, Eemskanaal bij Blokum. We zagen heel wat verschillende scheepstypes langsvaren.

Ondanks de vele schepen die langskwamen (zijn we niet gewend) werd ook nog aardig gevangen, zoals de vangsten van
Willem Mulder en Alie hierboven laten zien. Ze werden eerste en tweede met ruim 13 en 11 kilo.

ZA9 Duurkenakker Adolf vangt een baars van 30-35 cm.

De vangst van Alie Rops; hij werd met 2800 g vierde. Met Pieter (5710), Cees (4780) en Johan (3030) was het een Westerlee top 3

ZA10, de laatste in het Oude Winschoterdiep bij Groningen; een redelijke vangst, zeker wat aantal betreft.

een geconcentreerde Pieter
hij had beet!

spanning voor de bekendmaking van de uitslag van de dag en eindstand

de vangst van Alie (1680, 14e)) , niet genoeg voor de top3 in de eindstand

de vangst van Pieter (1560, 15e)

de vangst van Swier, die achter de kampioen Cees Klungel (5810, 1e) verrassend tweede werd met 4300 g

Bij de dinsdagmiddagcompetitie werd Adolf Mein kampioen. Hij deed voor het eerst mee met deze competitie. Het kampioenschap behaalde hij door zijn goede start bij de eerste wedstrijden. Bert, de kampioen van de laatste jaren, moest de achtervolging inzetten maar kwam op het eind net te kort. Good-old Kootje werd weer knap derde. Bij hem komt de sleet er nog steeds niet op!

DI8 Nieuw Statenzijl (geen foto's): George schiet uit de slof! Hij vangt meer dan de rest gezamenlijk.

DI9 Buiskooldiep Goed voor 805 vissen! Gevangen door 10 deelnemers. Bert vangt maar liefst 139 stuks met een brasem van 58 cm de langste van de hele competitie.

DI11 Winschoterdiep, Oude MAVO. Na een afgelaste wedstrijd vanwege de hitte hier neergestreken in de schaduw. Het was ook een goed jaar voor degene die graag met een plezierboot gaan varen.

Hilko's zoon komt tijdens een trainingsrondje op de fiets even kijken.

Ook de schrootboot komt langs.

Adolf 's vrouw Ine komt ook langs. Voor een mooie foto wordt even een brasempje gevangen.

de vangst (179 pt) van Hilko, genoeg voor de tweede plaats

de vangst van Adolf (162 pt, 3e)

DI12 De Bult; nog steeds zeer warm. Stoffer en Hilko beginnen net te vissen

verscholen achter de takken zit Hendrik. Hij wordt knap derde met 8 vissen. Helaas verspeelde hij ook nog een paar vissen.

Hier is hij beter in beeld.

DI13 Buiskooldiep Kootje vult de pool in. Lastig want vandaag geldt alleen de vis groter dan 15 cm. Op de wedstrijdkaarten werden daarom veel minder vissen genoteerd (158) dan gevangen werden.

DI 14 Winschoterdiep Oude Rijksweg De vangst van Rosken

Met deze 4 vissen werd hij vijfde (104 pt)

DI15 laatste Winschoterdiep Oude MAVO; Adolf vangt een zeelt, toch geen alledaagse soort in dit water

De afsluitende dinsdagmorgenwedstrijd met prijsuitreiking bij de Twee Oldambten

We vissen in Nieuwolda. De korte broek en shirt met korte mouw is ingeleverd voor wat warmers. Er wordt wel goed gevangen. Hier vangt Bert een van zijn 41 vissen; hij wordt derde.

Stoffer

Met zijn kenmerkende sigaar in de mond vangt hij net een vis (met een hengel niet met de sigaar; de vis is de sigaar).

Harm Jan

Rosken

Hero vangt ook net een vis

Hilko

George

Derk

Ook Derk vangt; met maar liefst 61 vissen en 1002 pt wordt hij tweede

En hier zit de winnaar: good-old Kootje

Hij vangt net een mooie blankvoorn. Totaal vangt hij 55 vissen, 1085 pt. Zijn vissen zijn gemiddeld een stuk langer dan die van Derk.

Hilko maakt de eindstand van de pool bekend.

en de winnaar is Hendrik. Hij mag zich een jaar de meester voorspeller van de visvangst noemen.

Kampioen Adolf ontvangt van Stoffer een groot stuk kaas

Op zaterdag 6 oktober was de vismorgen voor bestuur en commissies. Na de goede vangst door de dinsdagvissers in Nieuwolda  gingen we ook vandaag daar onze hengels uitgooien. Het was prachtig weer en ook de vangst was prima. Hoewel geen snertweer smaakte na afloop de snert bij Anja en Rein weer uitstekend.

De morgen begon met mist.

Hendrik

Kootje ving weer de meeste, 7590 gram. Hij heeft daar een prachtig plekje.

de vangst van Adolf 5280 g (3e)

de vangst van Alex 2830 g (4e)

de vangst van Bert 5770 g (2e)

de vangst van Hendrik 1030 g (7e)

de vangst van Kootje 7590 g (1e)

Op 30 juni werd de stekwedstrijd van het district De Grensstreek gehouden bij de Scheve Klap. Van HOG deden 9 vissers mee. Jan Aardema kwam het beste voor de dag. Hij werd derde met 7790 g. Tonnie greep met 3240 g net naast het podium met een vierde plaats. Stoffer (7e 2100 g) en Emmo (8e 2050 g) wisten ook nog bij de top 10 te eindigen. Totaal waren er 25 deelnemers.

Hieronder de top3 met Wessel Teuben (Wedde,1e 9100 g), Ben Schulingkamp (Excelsior, 2e 8750 g) en Jan Aardema