Zaterdagmorgencompetitie ook van start

Zaterdag, 14 april 2018

Na de dinsdagmiddagcompetitie is 14 april ook de zaterdagmorgencompetitie begonnen. Gevist werd in het Damsterdiep tussen Appingedam en Ekenstein.

warmtepak en paraplu kwamen goed van pas

Het Damsterdiep wordt dit jaar gebaggerd tussen Winneweer en Delfzijl. Ons traject is al aan de beurt geweest. Alleen een persleiding in het water vlak langs de kant die het slib afvoert naar Garmerwolde  en een ponton met een compressor erop zagen we. Daar hadden we geen hinder van.

Met een contingent van 4 vissers van de hengelclub uit Westerlee en een nieuw gezicht, Alie Rops bonden in totaal 18 vissers de strijd met elkaar aan. Een mooi deelnemersveld.

Met het weer hadden we pech. Aleen in het noordoosten van Groningen regende het en die trok als laatste uit de regio van Appingedam weg. Zodoende was het tegen de verwachting in de gehele morgen nat. Pas tegen het eind werd het voorzichtig droog. Ook was het fris. De temperatuur kwam niet boven de 10 graden uit. Met de matige westenwind die dwars over het kanaal blies was het verschil met afgelopen dinsdagmiddag, toen het zomers was, groot. April doet wat ie wil.

De vangst was waarschijnlijk daarom niet zo groot. Toch ving iedereen meerdere vissen, met name (kleine) blankvoorn en blei. Een flinke brasem was vandaag een bonusvis en maakte het verschil. Totaal werd 34190 gram gevangen, een gemiddelde van 1899 gram per deelnemer. Vorige jaar op dezelfde plek, met beter weer, lag dit iets hoger met 2176 gram.

Willem Mulder en Tonnie Boven vingen de meeste vis. Daarmee hebben ze een goede start van het seizoen. De top 3 van vorig jaar kwam er nog niet echt aan te pas. Jan Aardema met een 5e plaats deed het nog het beste. De vissers uit Westerlee doen direct goed mee met 3 bij de eerste 6. Alie Rops hadden minder geluk. Een deel van zijn vangst verliet voortijdig door een gat zijn leefnet.

Over 14 dagen gaan we naar Woudbloem. Met mooi weer kan daar de brasem los zijn. Maar het is nog wel april.