Viswaterlijst digitaal of op papier? en mijnsportvisserij.nl

Woensdag, 24 januari 2018

Met de VISplanner App check je eenvoudig en direct aan de waterkant met je smartphone of je er mag vissen of niet, op basis van jouw eigen VISpas.

De VISplanner is in combinatie met de VISpas wettelijk geldig als toestemming om in de wateren die in de Gezamelijke Lijst van Viswateren (het dikke boekje 2016-2018) en de Aanvullingslijsten (2017 en 2018) staan, te mogen vissen. De papieren lijsten hoeven dus niet meer mee naar de waterkant.
Echter, als je geen smartphone hebt of om wat voor reden een papieren versie wilt dan moet je dit kenbaar maken. Velen hebben dit al gedaan. Maar heb je bij je nieuwe vispas 2018 geen aanvullingslijst 2018 ontvangen dan is het waarschijnlijk niet bekend dat je een papieren versie wil. Eind dit jaar krijg je dan ook geen nieuwe lijst van viswateren die 3 jaar geldig is (het dikke boekje 2019-2021).

Wil je dus wel een papieren lijst van viswateren dan zal je actie moeten ondernemen:

1) Via mijnsportvisserij.nl (nieuw, nog in een testfase) kun je al aangeven in het menu onder het kopje viswaterlijst of je een papieren versie wil. Je moet je wel eenmalig registreren met je eigen vispasnummer. Wanneer je bent ingelogd kun je nog veel meer zaken zelf regelen zoals een adreswijziging, opzeggen, meevistoestemming aanvragen, enz.
2) de penningmeester van HOG kan voor haar leden ook de papieren versie instellen evenals de hengelsportfederatie Groningen Drenthe (vispasnummer bij de hand).
3) de penningmeester en ook veel hengelsportzaken hebben een voorraadje papieren viswaterlijsten in huis.