Verslag vleeswedstrijd 26 mei

Zaterdag, 24 juni 2017

Tegen 7 uur kwamen de deelnemers aanrijden op de parkeerplaats bij Pekelahof in Oude Pekela. Het was behoorlijk mistig maar de verwachting was dat de zon uiteindelijk de mist opruimt en het een zonnige en warme dag zou worden.

Eerst moest de steknummer getrokken worden door de 18 aanwezigen. Helaas 2 afzeggingen door pech (persoonlijke- en autopech). Gevist werd op de nieuwe steigers die in opdracht van de Hengelsportfederatie Groningen Drenthe aan het kanaal Veendam-Musselkanaal zijn geplaatst. Vorige jaar september zijn deze 90 steigers met een feestelijke wedstrijd officieel in gebruik genomen. Voor ons waren de steigers 1-45 gereserveerd. Om wat verder uit elkaar te zitten waren de steknummers alleen oneven.
Na de loting ging het in kolonne naar het viswater. Vlak voor aankomst reden we nog even verkeerd en moest, op een paar na, die de weg wel goed kenden, gekeerd worden op de smalle weg.
Aangekomen bij het water was het speuren naar het nummer op de steiger. Niet iedereen kon op zijn getrokken steiger zitten want enkele individuele vissers waren al voor ons aan. Maar dit werd opgelost door een steiger iets verderop te nemen. We hadden immers reserve plekken.
Na installatie kon direct worden gevist. Omdat we niet zo vroeg begonnen te vissen werd de eindtijd iets opgeschoven naar 12:30 uur. Er mocht vandaag met 1 hengel  gevist worden. Sommigen pakten de feeder om tegen de overkant te vissen. Anderen vertrouwden meer op de lange hengel of de korte hengel achter de bladeren van de gele plomp.
Na 1,5 uur kon de trui uit. De mist trok op en de zon warmde de lucht snel op. De vangsten waren matig/redelijk. Naast kleine vis die niet eens zo gemakkelijk te vangen was (dressuur?) werden de zwaarste vissen overwegend aan de overzijde met de feeder gevangen.
Bert van der Laan werd zo kampioen met een paar prachtige zeelten tegen de 2 kg, een brasem en enkele voorns. Totaal 5450 gram. Hij won een meterlange metworst.
Alex Wassing werd tweede (3700 g) en Hilko Koetje knap derde (2830). De poedel was, na loting, voor Tonnie Boven die één van de drie vissers was die geen vis ter weging aanbood. Verder kon iedere deelnemer een lekkere rollade van slager Huizing mee naar huis nemen. Na afloop werd onder het genot van een door de medewerkers van Pekelahof prima verzorgd buffet de ervaringen van deze geslaagde vismorgen gedeeld.
Een mistig begin

De nieuwe steigers