Uit de oude doos, deel 8: Buitengewoon ledenvergadering 1962

Maandag, 22 juni 2015

Buitengewoon ledenvergadering 19 juli 1962

Op de buitengewone ledenvergadering van 19 juli 1962 is met algemene stemmen besloten om onze vereniging een naamswijziging te doen ondergaan n.l. H.C.M. wordt H.O.G. ( Hengelsportver. Oostelijk Groningen.) dit in verband met de aanvraag van Kon. Goedkeuring op de nieuwe statuten welke ook met algemene stemmen op de vergadering zijn goedgekeurd.
Ook het nieuwe Huishoudelijk Reglement, welke is besproken op deze vergadering, is ook met algemene stemmen goedgekeurd. Verder is het dagelijks bestuur door de vergadering gemachtigd om een aanvraag voor de Kon. Goedkeuring op de statuten in te dienen.
Het bestuur hoopt dat onder deze nieuwe naam onze vereniging nog groter en krachtiger mag worden ten voordeel van de leden.

WINTER 1962 -1963

De winter van 1962 - 1963 was de koudste sinds de revolutie 1789. Over de maanden december tot en met februari had de Bilt een gemiddelde temperatuur van -3,1 graden. Het was vooral de lange duur van de winter die bijzonder was.
Het was een rampjaar voor zee en de binnenvisserij.
In ons eigen viswater Huninga-Meerland heeft de visstand een zeer gevoelige klap gekregen. Grote snoeken van meer dan 9 pond heeft men daar dood aangetroffen en ook veel witvis is er gesneuveld.
In de wateren van het Waterschap Oldambt was er ook veel vissterfte maar zo erg als in het Damsterdiep was het niet. Het was een treurige schauwspel.

Gedurende deze abnormale winter kregen de vissen gebrek aan zuurstof.Maar gelukkig zijn er altijd moedige mensen die weer en wind trotseerden om nog te redden wat er te redden viel. Er waren ook veel leden van de club, die uit eigen beweging, de bijl ter hand namen en gaten in het ijs gingen maken.
Helaas werd er ook gestroopt uit de gemaakte bijten.
Het koude voorjaar heeft ook het broed van baars en snoekbaars van 1962 doen verloren gaan. De vooruitzichten waren bijzonder slecht.

Goede berichten in mei. Gelukkig lijkt het mee te vallen met de vissterfte. Mede dank zij de extra visuitzettingen van het Prov. Groninger Fonds. gaan we met goede moed het nieuwe seizoen tegemoet. Op zaterdag 13 april is er door een aantal leden 5000 pond aan voorns, brasem en winde in het waterschap Oldambt uitgezet. Ondanks alle inspannigen van het bestuur , sportcommissie en de leden werd het een magere visjaar. Het was niet alleen de vissterfte van de lange winter maar ook de vervuiling van het water was mede debet aan de slechte vangsten.