UIt de oude doos, deel 3: 1961

Maandag, 8 juni 2015

Eigen viswater.

In het jaar van de oprichting 1936 pachtte de club eigen viswater n.l. een kolk, welke toendertijd was gelegen bij de boerderij van de heer Vink te Midwolda.

Met ingang van 1 januari 1961 werd het water van waterschap Huninga-Meerland gepacht.

Er is toen besloten om voor het nieuwe jaar een nieuwe regeling te treffen voor ons eigen viswaters. Bij het vissen op karpers of snoek mocht men slechts één exemplaar in bezit hebben. Bij overtreding werd de vergunning voor eigen viswater ingetrokken. In gesloten tijd mocht men in eigen viswater blijven vissen maar geen vis vervoeren.

De vangsten waren voor die tijd tot het einde van het jaar goed te noemen, vooral de karper in de kolk deed het goed.

Nederlands Kampioenschap 1961.

De maanden juni en juli stonden in het teken van deelname aan het Nederlandse Kampioenschap wedstrijdvissen. Er werden een zestal selectiewedstrijden gehouden en dat resulteerde dat de leden R.Maathuis, H.J.Maathuis, G.Oudekerk, D.Meerman, G. van Ham, J.Maathuis en A.Kruizinga werden afgevaardigd om de eer van H.C.M. hoog te houden.

De wedstrijd vond op 9 september plaats te Gorinchem.
Alhoewel we destijds in de zuidelingen ons meerdere moesten erkennen, hadden bovengenoemde leden zich goed voorbereid. Dhr. H.J.Maathuis presteerde het om in 2 uur tijd 39 vissen te vangen. De beste visser, afkomstig uit Oss, had er ruim 60 stuks.
In het algemeen klassement behaalde onze club de 8e plaats van de 20 deelnemende teams. Een heel goede prestatie van H.C.M..
Het is en blijft jammer dat het later geen vervolg heeft gekregen.

Visuitzettingen.
Koediep: Ook werd er dit jaar in het Koediep 250 kg. mooie karpers uitgezet. Het waren edelkarpers. Deze exemplaren hadden een lengte van 24 tot 33 cm, waarvan velen het volgend seizoen, 1962, de maat zullen hebben.
Eigen viswater: Donderdag 9 november 1961 zijn er een partij 2-zomerse karpers uitgezet in ons eigen viswater. De vereniging was toendertijd constant bezig om de visstand te verbeteren.
Snoek: In het voorjaar zijn snoekjes, ongeveer 6/7 cm , uitgezet in het Koediep, Nw. Kanaal enz.

Ammie Engberts