Goede vangst tijdens tweede zaterdagmorgenwedstrijd

Vrijdag, 1 mei 2015

Op zaterdagmorgen 25 april werd de tweede wedstrijd gevist in het Damsterdiep bij Appingedam.

Nadat de 14 deelnemers zich hadden ingeschreven op de verzamelplek in Scheemda ging het in colonne naar het viswater, vandaag het visrijke Damsterdiep bij Appingedam. De weersomstandigheden waren in het begin goed: droog en weinig wind. In de loop van de ochtend begon het licht te regenen en paraplu's werden daarom opgezet. Ook het oude riet was niet gemaaid, zoals vorig jaar, zodat menig visser eerst aan de slag moest om een stek te maken.
De eerste vissen werden al snel gevangen en dat bleef bij enkele vissers de hele morgen zo doorgaan. Een groot aantal vissen verdween in het leefnet.
Het water was rimpelloos en de stroming lichtjes naar de Stad. Op het moment dat de trek even weg viel was de beet van de vis ook direct minder. De vangst bestond vooral uit blankvoorn, groot en klein. Ook bliek (kleine brasem) en blei wereden regelmatig gevangen.  Dikke brasem werd maar door een enkeling gevangen hoewel ze wel werden waargenomen aan de oppervlakte. De voorn had al paaiuitslag en zal binnenkort gaan paaien. Dan moet de wind wel eerst uit het koude Noorden en de zachte zuidhoek opzoeken.
De verschillen in de top en middenmoot waren klein. Bert van der Laan ving maar liefst 6930 gram, slechts 30 gram meer dan Alexander Wassing en 40 gram meer dan Jan Bluhm. Ook tussen nummer 6, Tonnie Boven met 3650 gram en 9, J. Kruijer met 3060 gram zat nog geen 500 gram.
Jan Boltjes had vandaag geluk en pech: zijn vangst met 2360 gram was top maar bij het opruimen aan het eind van de wedstrijd stapte hij per ongeluk met een deel van zijn gloednieuwe hengel. En de hengels van nu kunnen daar slecht tegen. Pech dus.
Volgende wedstrijd op 9 mei bij Woudbloem. Hopelijk zijn dan de brasems los!

Alexander geconcentreerd vissend met de vaste stok tussen het oude riet.